zaterdag 22 september 2007

Python Tutorial deel1

Python tutorial (deel1)
------------------------------------------

Voor ik Python begon te leren had ik echt weinig ervaring met programmeren. Ik had op hogeschool wel Turbo Pascal gezien en een beetje VB maar daar bleef het bij. Ik ben Python zelfstandig beginnen leren met behulp van de tutorial van Josh Cogliati.
Ik zal dus overlopen wat ik geleerd heb en hopelijk een aantal beginnende mensen kunnen helpen...


- Python installeren

Op de meeste linux distributies zal python al geïnstalleerd zijn. Om te zien of IDLE, de python GUI, al op je machine aanwezig is , probeer het uit te voeren.

$ idle

op Ubuntu moet je idle nog installeren. ga naar synaptic pakketbeheeer en zoek idle op. installeer het dan gewoon. Je kan natuurlijk ook een simpele tekst editor gebruiken om code te schrijven.

- gegevens afdrukken

Bijna alle programmeer tutorials beginnen met het programma Hello World !

print "Hello, World!"

Als je de command line gebruikt om programma's uit te voeren, typ dit dan in een tekst editor, sla het op als 'hello.py' en run het met "python hello.py".
In het ander geval, ga naar IDLE, open een nieuw venster en typ print "hello world!". Om het uit te voeren kies edit --> run script.

Hier een iets moeilijker programma :

print "Jack ans Jill went up a hill"
print "to fetch a pail of water;"
print "Jack fell down, and broke his crown,"
print "and Jill came tumbling after."

Wanneer je dit programma uitvoert, bekom je het volgende:

Jack ans Jill went up a hill
to fetch a pail of water;
Jack fell down, and broke his crown,
and Jill came tumbling after.

De computer leest de eerste lijn en gaat vervolgens zo door naar de volgende lijnen.

Probeer nu zelf wat teksten te printen, volgende keer gaan we wat rekenen...

Geen opmerkingen: